tel. 68 453-34-03

Godziny przyjęć:
Pn - Pt od 8:00 do 20:00

Pracujemy również 2 soboty w miesiącu
- o szczegóły zapytaj w recepcji!

Oficjalny Partner

falubaz family logo
ZGrana rodzina - partner przychodni Denmed Logo
Od wielu lat przychodnia Denmed jest partnerem instytutu OralB Logo

Leczenie kanałowe zęba – endodoncja

Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Cierpiąc z powodu bólu zęba zwykle nie zastanawiamy się nad jego źródłem. W 90 % przypadków tkwi ono wewnątrz zęba, w ukrytej pod warstwą szkliwa i zębiny, silnie ukrwionej i unerwionej tkanki zwanej miazgą. Najczęściej w wyniku głębokich ubytków infekcja dociera do wnętrza zęba, atakując miazgę i powodując jej obrzęk. Stąd uczucie rozpierającego ciśnienia, ucisku na zakończenia nerwowe i ból trudny do zniesienia.

Takie dolegliwości świadczą o bezwzględnej konieczności wykonania leczenia kanałowego (endodontycznego). Jeśli oczywiście chcemy i jeszcze możemy ząb zachować. Leczenie endodontyczne polega na starannym, całkowitym usunięciu zaatakowanej przez bakterie tkanki miazgi i wypełnieniu tak powstałej przestrzeni wewnątrz korzeni zęba materiałem neutralnym dla organizmu. Do tego celu stosujemy ćwieki guttaperchowe. Jest to obecnie najlepsza z dostępnych metod. Leczenie kanałowe postrzegane jest jako bardzo drogie. Rzeczywiście koszt opracowania i wypełnienia kanału jest wyższy, niż zaopatrzenia ubytku w komorze zęba i wynosi ok. 200,-. Warto jednak zwrócić uwagę na trudności zabiegu. Zęby przednie posiadają zwykle jeden kanał, zęby przedtrzonowe (4 i 5) dwa kanały, a trzonowe (6 ,7) – trzy lub cztery. Pole komory zęba trzonowego (największego, który mamy) wynosi przeciętnie 5x4mm, a do odszukania i opracowania mamy wewnątrz trzy albo cztery kanały o długości ok. 20mm.

Narzędzia endodontyczne

Aby leczenie takie mogło zakończyć się sukcesem potrzebne jest użycie szeregu preparatów i narzędzi drobnych, ale także specjalistycznego sprzętu. W naszej przychodni dysponujemy mikroskopem (do odnajdowania i opracowywania kanałów) , endometrem (do pomiaru długości kanału), mikrowiertarką endodontyczną (do bezpiecznej maszynowej pracy wewnątrz kanału) oraz rentgenem (do diagnostyki i kontroli przebiegu leczenia).

Taka dostępność narzędzi pozwala na przeprowadzenie kompletnego leczenia kanałowego na jednej wizycie. Oczywiście zabieg taki jest bezbolesny. Dostępne środki znieczulające pozwalają nam skutecznie pracować, bez zadawania pacjentowi cierpienia. Po zakończonym leczeniu lekkie dolegliwości bólowe mają prawo utrzymywać się jeszcze przez kilka dni. Ząb może być odczuwalny jako wrażliwy przy nagryzaniu, okolica obolała ale wszystko to powinno wyciszać się i stopniowo ustępować.

Ząb prawidłowo przeleczony kanałowo trzeba traktować jako inwestycję na długie lata jego użytkowania. Choć pamiętać należy, iż pozbawiony ukrwienia i odżywiania od wewnątrz, będzie zębem słabszym i narażonym na pęknięcia,a jeśli korona przed podjęciem leczeniem była bardzo zniszczona, może istnieć konieczność odbudowy protetycznej.

Nie zwlekaj – leczenie  kanałowe zęba

Zwlekanie z podjęciem leczenia kanałowego, czy też całkowite jego zaniechanie może prowadzić do gnilnego rozpadu miazgi, zwanego zgorzelą. Równie poważne zagrożenie powoduje przedostanie się infekcji poza wierzchołek korzenia do ozębnej, gdzie powstawać mogą zmiany ropne, czy nawet torbielowate, niszczące kość. Takie stany mogą wiązać się, poza dotkliwymi dolegliwościami bólowymi z obrzękiem, czasem podwyższoną temperaturą ciała i mogą być bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia całego organizmu. Ich leczenie wymaga czasem zastosowania antybiotykoterapii lub nawet wykonania zabiegu chirurgicznego.

Zmiany tak poważne powstają jednak powoli, rozwijają się latami. Aby się przed nimi ustrzec wystarczy regularnie kontrolować stan uzębienia, wykonywać kontrolne rtg i nie zwlekać z leczeniem ubytków próchnicowych.